Мовознавчий турнір "Ігри патріотів"
Ведуча : 9 листопада — День української писемності і мови. Мова — це великий дар природи. І в кожного народу вона своя. Наш народ створював мову віками. Відомий український педагог Василь Сухомлинський писав: „Мова — це віконця, через які людина бачить світ. Багата мова — багатий духовний світ, розвинуте почуття краси слова — велика моральна культура. Убогість слова — це убогість думки, інтелектуальної, емоційної, естетичної товстошкірості". Наша мова не бідна і не кривоуста. Їй властиві надзвичайна мелодійність і багатство. Незбагненна душа нашої мови, як золотоносна річка, виблискує на сторінках нашої літератури. Тож давайте заглянемо в живу схованку людського духу. Якщо ви не байдужі до мови, літератури, історії, то цей турнір — безумовно для вас!
Вітаємо всіх на інтелектуальній грі «Ігри патріотів».
У грі беруть участь 3 команди учасників по 6 учнів у кожній.
Як і у кожній грі, крім учасників нам ще потрібне чесне, справедливе та мудре журі. Отже, знайомтесь:
Ну, і,звичайно, – вболівальники!
Для початку нам потрібно познайомитися з нашими учасниками. Отже, зараз кожна з команд трішки розкаже про себе…(назва, девіз, емблема)
Що ж, ми познайомилися, а тепер можемо розпочати наші «Ігри патріотів»!
Ведуча: Дорогі діти! Щоб година цікавої української мови проходила організовано, потрібно дотримуватись певних правил:
- Уміти працювати в групі з девізом: один за всіх та всі за одного.
- Спочатку подумати, а потім відповідати.
- Сигналізувати про готовність відповідати піднесеною рукою.
- Відповідати чітко і лаконічно.
- Найперша правильна відповідь – 1 бал.
- Переможцем стане команда, у якої найбільша кількість балів.
І гейм „Розминка"
Ведуча : Кожній команді потрібно за 1 хвилину дати якомога більше відповідей на питання. Кожне питання оцінюється в 1 бал. Максимум, у цьому конкурсі, ви можете набрати 20 балів. Наступне питання починає читатися або після правильної відповіді, або після слова «далі».
Запитання першій команді
1. Скільки букв в українському алфавіті? (33)
2. Який знак в українській мові не є розділовим? (Дефіс, апостроф)
3. Назвіть останній відмінок української мови. (Клична форма)
4.Яка частина мови не належить ні до самостійних, ні до службових частин? (Вигук)
5. Скільки звуків у слові «кущ»?(4)
6. Вигадане ім'я, під яким автор друкує свій твір. (Псевдонім)
7. Змалювання в літературі картин природи або будь-якого незамкненого простору. (Пейзаж)
8. Віршований твір, який призначений для співу.(Пісня)
9. Головні члени речення. (Підмет і присудок)
10. Яка частина мови вказує на предмет, але не називає його? (Займенник)
11. Чуже мовлення, передане дослівно. (Пряма мова)
12. Дослівно наведений уривок з якогось тексту. (Цитата)
13. Поставте у кличний відмінок слово «юнак». (Юначе!)
14. За яку ціну дід купив собі козу в казці „Коза-дереза"? (За три копи).
15. Столиця України. (Київ).
16. Назва Гімну України. („Ще не вмерла Україна...").
17. Автор слів Гімну. (Павло Чубинський).
18. Перший Президент України. (М. Грушевський).
19. Назвіть рослинні символи України. ( Калина, верба, тополя…)
20. Назвіть малий Державний Герб України. (Тризуб).
Запитання другій команді
1. Назвіть знак, що позначає тверду, роздільну вимову на межі приголосного і голосного. (Апостроф)
2. Скільки звуків у слові «ходжу»? (4)
3. Частина слова без закінчення. (Основа слова)
4. Закінчити: «Слово до слова — зложиться...». (Мова)
5. Скільки голосних в українській мові? (6)
6. Яка буква в українській мові не має відповідного звуку? (Ь)
7. Чуже мовлення, передане дослівно. (Пряма мова)
8. Дослівно наведений уривок з якогось тексту. (Цитата)
9. Поставте у кличний відмінок слово «юнак» (Юначе!)
10. Ім'я Шевченка? (Тарас).
11. Розділ науки про мову, що вивчає правильне вживання розділових знаків (Пунктуація)
12. Автор казки „Фарбований Лис". (І. Франко).
13. Яка з казок розпочинається словами: „Було собі два брати — один убогий, а другий багатий. От багатий колись ізласкавився над бідним..."? („Мудра дівчина").
14. Який гостинець приготувала Маруся („Мудра дівчина") для пана? (Горобця).
15. Назва міста, в якому живемо. (Луцьк).
16. Назвіть найбільшу святиню українського народу в музичній символіці? (Гімн).
17. Автор музики Гімну. (Михайло Вербицький).
18. Назвіть ще один із Гімнів України? („Ой у лузі червона калина", „Боже великий, єдиний...", „Заповіт" та інші).
19. Колір нашого Прапора. (Синьо-жовтий).
20. Яке слово можна прочитати на нашому гербі? («Воля»).
Запитання третій команді
1. Розділ мовознавчої науки, який вивчає звуки мови… (Фонетика)
2. Чий день народження 9 березня 1814 року? (Т.Г.Шевченка)
3. Скільки звуків в українській мові? (38)
4. Що таке лексика? (Всі слова мови, або словниковий склад мови)
5. Слова з протилежним лексичним значенням…(Антоніми)
6. Самостійна частина мови, що вказує на предмет, його ознаку чи кількість, але не називає його…(Займенник)
7. Розмова двох осіб…(Діалог)
8. Частина мови, яка позначає предмет і відповідає на питання хто? що? (Іменник)
9. Слова, різні за звучанням та написанням, але близькі чи однакові за лексичним значенням…(Синоніми)
10. Опис зовнішності людини…(Портрет)
11. Речення, що має одну граматичну основу…(Просте)
12. Частина слова, що знаходиться перед коренем…(Префікс)
13. Службові частини мови…(Прийменник, сполучник, частка)
14. З якої казки загадка: "Що в світі найситніше, наймиліше, найпрудкіше?” ("Мудра дівчина”)
15. Два слова, серед яких одне головне, а друге залежне…(Словосполучення)
16. Обласний центр Волинської області? ( Луцьк)
17. Хто зображений на гербі Луцька? ( Святий Миколай)
18. Які річки протікають через Луцьк? ( Стир, Сапалаївка)
19. Як називається центральна вулиця Луцька? (проспект Волі)
20. В честь кого названий центральний парк Луцька? ( Лесі Українки)
Журі. Оголошення результатів гейму
ІІ гейм «Відгадай казку»
Ведуча : Всі гарно попрацювали. А зараз ви послухаєте уривки з казок. Кожна команда на аркуші повинна записати їх назви у тому порядку в якому вони будуть зачитані. За кожну вгадану казку ви отримаєте 2 бали.
ІІІ гейм «Чарівна скринька»
Ведуча : У скриньці захований предмет. Вам за хвилину потрібно сказати, що це за предмет і аргументувати свою відповідь. Та команда, яка першою дасть правильну відповідь, отримає 5 балів. Отже, слухайте завдання…
Ця річ є яскравим та самобутнім явищем культури, яка розвивалось та удосконалювалось протягом багатьох століть. Її берегли як зіницю ока, адже це була не просто річ, а деяким, навіть магічним та містичним предметом, оберегом, який захищав людину від біди та негараздів. Недарма із цим предметом пов’язана велика кількість різноманітних прикмет. Під час проведення релігійних обрядів та ритуалів або будь-яких важливих урочистих подій, українці обов'язково використовували загаданий предмет. Наречена, напередодні весілля, дарувала цю річ нареченому та його батькам. Взагалі вважалось, цей предмет оберігав людину від нечистої сили.
ІV гейм «Конкурс капітанів»
Ведуча : А тепер ми перевіримо на скільки кмітливі наші капітани. Шановні капітани, вам потрібно продовжити прислів’я. За кожну правильну відповідь ви отримуєте 1 бал. Максимум 5 балів.
Завдання для 1 капітана
1 Більше діла — …(менше слів).
2. Слово — не горобець, … (вилетить — не спіймаєш).
3. Чоловік має два вуха, щоб багато слухав, а один язик,… (щоб менше говорив).
4. Від теплого слова і…( лід розмерзається).
5. Слово до слова —…( зложиться мова).
Завдання для 2 капітана
1. Вік живи — …(вік учись).
2. Книга вчить,… (як на світі жить).
3. Людей питай, а …(свій розум май)!
4. Мудрим ніхто не вродився, …(а навчився).
5. Пташка красна своїм пір'ям, а людина — …(своїм знанням).
Завдання для 3 капітана
1. Найдорожча пісня, з якою… (мати мене колисала).
2. Бережи час, його… (за гроші не купиш).
3. Згаяного часу і …(конем не доженеш).
4. Хто пізно ходить, …(сам собі шкодить).
5. Краще пізно,…( ніж ніколи).
V гейм «Намалюй відгадку»
Ведуча : Кожній команді на картці буде дано загадку. Вам потрібно її відгадати, а розгадку намалювати так, щоб всі зрозуміли, що це, не читаючи загадку. Цей гейм оцінюється максимум 5 балами. На виконання відводиться 5 хвилин.
У вінку зеленолистім,
У червоному намисті
Видивляється у воду
На свою хорошу вроду. (Калина)
Навесні цвітуть, мов свічі,
Заглядають сонцю в вічі,
А під осінь ті свічки
Вдягнуть з голок кожушки. (Каштан)
Вона цвіте в травневі дні
Між великим листям.
Виснуть квіточки дрібні
Запашним намистом. (Конвалія)
VІ гейм «Конкурс вболівальників»
Ведуча : А доки наші команди працюють над завданнями ми перевіримо які ж розумні наші вболівальники. Отже, «Конкурс вболівальників». Кожна правильна відповідь додаватиме 1 бал команді за яку ви вболіваєте.
1. Сидить баба, у сто шуб одягнена. Хто її роздягає, той сльози проливає. (Цибуля)
2. Сто одеж - і всі без застібок. (Капуста)
3. Сидить дівчина в темниці, а коса на вулиці. (Морква)
4. Сам червоний, цукровий - жупан зелений, бархатний. (Кавун)
5. Без вікон, без дверей, повна світлиця людей. (Огірок)
6. Червоненька сукня, біленьке серденько. (Малина)
8. Білий камінець потоншав сильно, а сліди на дошці видно. (Крейда)
9. Говорить вона беззвучно, а зрозуміло й не нудно. Чим частіше розмовляєш з нею – тим багатшим розум буде. (Книга)
10. Чорний Іван, дерев’яний каптан: де носом проведе, там помітку кладе. (Олівець)
11. В шкільній сумці я лежу, як навчаєшся — скажу. (Щоденник)
12. У кімнаті горіло 50 свічок, 20 із них загасили. Скільки залишиться? (Залишиться 20: загашені свічки не згорять.)
13. Коли чорній кішці легше за все потрапити у дім? ( Коли двері відчинено)
14. Під яким деревом сидить заєць під час дощу? (Під мокрим)
15. Скільки місяців у році мають 28 днів? (Усі)
Журі підбиває підсумки «Конкурсу вболівальників» та «Намалюй загадку». Оголошує результати.
VІІ гейм « Конкурс читців»
Ведуча : Вашим домашнім завданням було підготувати напам’ять вірш про мову. Тож зараз ми їх послухаємо, а журі оцінить ваші декламаторські здібності. Максимум за цей гейм ви можете отримати 5 балів.
Журі підбиває підсумки конкурсу.
VІІІ гейм «Вимов скоромовку»
Ведуча : З кожної команди прошу вийти по одному представнику. На картках ви зараз отримаєте скоромовки. За 1 хвилину ви повинні їх відтворити якомога швидше і без помилок. Вашу відповідь журі може оцінити максимум 6 балами. Тобто, по 2 бали за кожну скоромовку.
- Ворона проворонила вороненя.
- Кричав Архип, Архип охрип,
Не треба Архипу кричати до хрипу.
3. Хитру сороку
Спіймати морока,
А на сорок сорок
Сорок морок.
ІХ гейм «Словникар»
Ведуча : Зараз я запропоную вам одне велике слово, з його літер ви повинні за 5 хвилин скласти якомога більше інших слів. Обмеження одне: записувати лише іменники. За кожне слово ви отримаєте по 1 балу. (Слово: літературознавство)
Х гейм «Обмін питаннями»
Ведуча : Що ж, ми вже перевіряли ваші знання у різний спосіб. А тепер надаємо вам цю можливість. Кожна з команд підготувала по 1 питанню. Тепер прошу задати їх своїм суперникам та справедливо оцінити їхню відповідь, максимум 5 балами.
Ведуча : Молодці! Всі гарно попрацювали. А зараз наше вельмишановне журі підіб’є підсумки вашої роботи на конкурсі і оголосить результати.
А хто такий патріот? Людина, яка любить свою Батьківщину, а значить і мову, людей, готова завжди прийти на допомогу тим, кому вона потрібна, готова служити інтересам держави, а державі потрібні розумні, духовно багаті громадяни. Наші учасники і вболівальники сьогодні довели, що знання мови і вміння нею користуватися – це шлях до всебічного розвитку людини. Таким чином вони можуть стати гідними громадянами України. Життя людини — процес динамічний і суперечливий. Сьогодні в усіх сферах українського суспільства багато проблем, тому кожному із нас треба працювати перш за все над собою – людиною нового типу – активною, толерантною до людей та до самої себе, здатною позитивно ставитися до планети, Батьківщини, родини, духовних цінностей. Така людина зможе повноцінно жити в суспільстві, обрати життєву мету, вчасно зробити правильний вибір, безконфліктно вийти з певної життєвої ситуації.
Ну, а тепер слово журі.
Журі: Оголошення результатів гри, нагородження команд.
|