Тема. Не з дієсловами.
Мета: повторити та поглибити знання учнів про написання не з дієсловами;
формувати вміння правильно писати дієслова з часткою не, обґрунтовувати написання відповідними правилами; застосовувати здобуті знання на практиці; розвивати пам’ять, увагу, творчі здібності учнів; виховувати любов до української пісні та повагу до її творців.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник, ноутбук, проектор, презентація, медіа-твір «Пісня про рушник».
Хід уроку
І. Організаційний момент.
14 листопада - Дня народження Андрія Малишка, якого називають «солов’їним серцем України», бо його твори – чарівні, мелодійні, легко лягають на ноти. Пісні Андрія Самійловича популярні не лише в Україні, а й далеко за її межами (Слайд 1 - Андрій Малишко - солов’їне серце України).
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Коментоване письмо.
Запишіть у зошити слова, прокоментувавши вголос їх написання (Слайд 2 з текстом завдання та слайд 3 – перевірмо себе).
Не/широкий, а вузький; хлопець не/високий; не/горе, а радість; не/нависть; не/достача; не/великий; не/воля; не/ук.
Перевірте себе за наступним слайдом.
Бесіда:
Коли не з іменниками і прикметниками пишемо разом, а коли окремо?
А які правила написання дієслів з часткою не ви знаєте?
ІII. Оголошення теми, мети уроку (Слайд 4 – не з дієсловами, мета).
IV. Повторення та поглиблення знань учнів.
Робота з таблицею.
(Слайд 5 з таблицею «Не з діесловами)
Робота з підручником. Прочитайте самостійно правила на с.67 і наведіть власні приклади слів на орфограму.
V. Виконання практичних завдань.
Робота з текстом.
Визначте тему та головну думку тексту. Доберіть заголовок. Подліть текст на абзаци. Які речення переважають у ньому? Випишіть дієслова з не у 2 колонки: разом і окремо. Поясніть написання кожного дієслова (Слайд 6 - завдання та слайд 7 – текст вправи ).
Українська пісня!.. Хто не був зачарований нею, хто не згадує її, як своє чисте, прозоре дитинство.
Який митець не був натхнений її багатющими мелодіями, її чарівною силою.
Немає такої людини, яку б не зачарувала пісня.
Скільки ночей мати недосипала, співаючи цих легких, як сон, пісень над колискою дітей своїх!
Скільки сердець неволила коханням дівоча весна! Та, на жаль, були й такі, хто нехтував рідною піснею.
Але вона завжди житиме між нами від роду і до роду, бо народ без пісні не має душі.
Виконайте синтаксичний розбір виділеного речення. Зробити морфологічний розбір дієслова недосипала.
З дитячих років ми чули, як співають пісні «Ми підем, де трави похилі», «Журавлі», «Білі каштани», «Стежина», «Цвітуть осінні, тихі небеса», , «Вчителько моя». І тільки зараз ми дізналися, що всі ці пісні належать одному авторові Андрію Малишку. Багато поезій А. Малишка покладені на музику. Найкращі свої пісні поет створив у співавторстві з композитором П. Майбородою . Він працював і з Георгієм Майбородою, Левком Ревуцьким, Пилипом Козицьким, Олександром Білашем (Слайд 8 з фото українських митців).
Мабуть, найвідомішим твором пісенної спадщини Малишка є пісня «Рідна мати моя» («Пісня про рушник»). Вона була написана до кінофільму «Літа
молодії» і здобула велику популярність серед народу, стала народною перлиною. Кожен рядок цієї пісні випромінює доброту і любов, пройнятий материнським теплом і синівською вдячністю. У поезії створено узагальнений образ матері, що «ночей не доспала», що передавала своєму синові любов до Вітчизни, до природи, до всього прекрасного. Мати перед далекою дорогою дає сину «рушник вишиваний», де вимережила своїй дитині долю, долю серед тихого шелесту трав, «в щебетанні дібров». Цей рушник оберігатиме сина і буде нагадувати йому про сонячне дитинство, розлуку з рідним краєм і найдорожчою людиною.
Хвилинка релаксації
Звучить «Пісня про рушник» (Слайд 9 з ілюстрацією до пісні).
Фразеологічна хвилинка
(Слайд 10 із завданням) Спишіть фразеологізми, розкриваючи дужки, поясніть їх значення та введіть у речення.
(Не) вистачає пташиного молока; (не) впасти лицем у болото; він (не) має Бога в серці; палець об палець; (не) має відбою; ціни (не) має; (не) вдарити.
Мить творчості (Слайд 11 із завданням)
Складіть речення про красу рідної пісні зі словами
Незчутися, не співати. Немає – не має.
Фізкультхвилинка.
Я буду зачитувати сполучення слів, якщо у них не з дієсловами пишеться окремо - ви плескаєте в долоні, якщо разом – то присідаєте.
Без потреби не заходити, Оксана нездужає, його це не турбує, Василько недобачає, йому не щастить, непокоїтися через двійку, на зріст не вдався, не зрушити з місця.
Творче конструювання.
(Слайд 12 із завданням)
Складіть прислів’я із поданих слів. Поясніть орфограму «Не з дієсловами».
І варіант а) охоти, (не)має, Без, роботи; б) (Не)правдою,назад, пройдеш, світ, весь, (не) повернешся.
ІІ варіант а)на, Спізнишся, (не)здоженеш, годину, рік, за; б) (Не) плюй, доведеться, криницю, напиться, у, водиці, напиться.
Мовне намисто (Слайд 13 із текстом завдання)
Із поданих речень складіть текст, доберіть до нього заголовок. Розкривши дужки, поясніть написання не з дієсловами.
Адже він жив піснями, ніколи не/забував стежини до рідної хати, завжди не/покоївся про рідних. І в Андрія Малишка було улюблене дерево, яке в Україні народ називає гарним словом “явір”. Не/стояв осторонь і наш поет. Одну із останніх своїх книг Малишко так і назвав : “Дорога під яворами.” Не/має на світі такої людини, яка б не/любила природу. Бджоли беруть від нього мед, а люди - пісні.
Перевірте себе (Слайд 14 із правильним варіантом тексту)
Немає на світі такої людини, яка б не любила природу. І в Андрія Малишка було улюблене дерево, яке в Україні народ називає гарним словом “явір”. Бджоли беруть від нього мед, а люди - пісні. Не/стояв осторонь і наш поет. Адже він жив піснями, ніколи не забував стежини до рідної хати,завжди непокоївся про рідних. Одну із останніх своїх книг Малишко так і назвав : “Дорога під яворами.”
«Лексичне дослідження»
Декілька років тому один із моїх учнів написав мені таку пояснювальну записку (Слайд 15 із тектсом досліження).
Шановна Галино Сергіївно!
Я, Сватко Іван, був відсутній сьогодні на уроці української літератури. Я не нездужав, а просто проспав. Мені прикро, і до того ж я не хочу неславити своїх батьків, тому прошу мене вибачити і допустити до наступного уроку. Мама дуже непокоїться щодо цієї ситуації.
10.04.2003р. Сватко Іван
Я підкреслила у цій записці цікаві для мене дієслова. У якому значенні вони вжиті? (нездужати – хворіти, неславити – ганьбити, непокоїтися - хвилюватися). У якому ще значенні вони можуть вживатися? (Не здужати – не могти, не славити – не прославляти, не покоїтися – не бути похованим). Як при цьому вони пишуться? (Окремо). То від чого залежить правопис цих дієслів? (від лексичного значення).
Творча робота (усний твір)
Як ви розумієте зміст останнього прислів’я в завданні 2Творче конструювання». Розкрийте його зміст, склавши невеличке оповідання, використовуючи при цьому дієслова із не.
VІ. Підсумок уроку
Підсумкова бесіда
- Як пишуться дієслова із не?
- Коли дієслова із не пишемо разом?
- Коли слово немає треба писати разом, а коли окремо?
VІІ. Домашнє завдання
Вивчити § 6, виконати вправу 98 або виписати 4 речення з поезій Малишка, де вживається не з дієсловами разом і окремо.
|