Комунальний заклад
«Луцький навчально-виховний комплекс загальноосвітня школа І-ІІ ступенів №10 – професійний ліцей Луцької міської ради»
Урок української літератури
у 6 класі на тему
«Ірина Жиленко.
«Жар-птиця», «Підкова», «Гном у буфеті».
Поетичні роздуми про дружбу, доброту, красу, про людське щастя і шляхи до нього, про те, що може врятувати сучасний світ»
Луцьк, 2014
Тема. Ірина Жиленко. «Жар-птиця», «Підкова», «Гном у буфеті». Поетичні роздуми про дружбу, доброту, красу, про людське щастя і шляхи до нього, про те, що може врятувати сучасний світ.
Мета: ознайомити учнів із життям і творчістю І. Жиленко; вчити аналізувати її програмові поетичні твори, вміти прокоментувати їхній зміст, знаходити і пояснювати використані художні засоби виразності; висловлювати власні роздуми про щастя і шлях до нього, про цінності, які потрібно берегти в сучасному світі; розвивати культуру зв’язного мовлення, увагу, спостережливість, уміння творчо мислити, робити власні висновки; формувати світогляд учнів; виховувати почуття дружби, вміння бачити красу навколо, цінувати доброту, прищеплювати повагу до творчості І. Жиленко, інтерес до наслідків власної праці.
Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.
Обладнання: бібліотечка творів І.Жиленко, учнівські малюнки до творів Ірини Жиленко, Коваленко Л.Т. українська література: підручник для загальноосвітніх навчальних закладів.6кл.-К:«Освіта», 2014, презентація за темою уроку, проектор, картки самооцінки.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Організаційний момент.
Доброго дня, діти! Посміхніться один одному. Налаштуйтеся на цікаву зустріч з прекрасним. І скажіть, чи любите ви читати та слухати казки?
ІІ. Актуалізація опорних знань.
* Бесіда за питаннями:
Дайте визначення казки як літературного жанру.
Що таке реальне та уявне у творі?
Чому боротьба добра і зла є вічною проблемою?
Що відомо вам про жар-птицю — казкову істоту?
В якій народній казці ви вже читали про цього птаха? («Про Жар-птицю та вовка»)
Які новорічні свята вам вже відомі? Чим вони нас вражають?
ІІІ. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Я запрошую вас на особливий урок – фіалкову урок-казку поезії Ірини Жиленко. Слайд № 1 – тема уроку. Запишіть у зошит тему уроку. Наше завдання - слайд № 2 – «Мета уроку» - поглибити знання про життя і творчість Ірини Жиленко, усвідомити ідейно-художню цінність її поезій; розвивати навички виразного та усвідомленого читання поезій, коментування їхнього змісту, знаходження і пояснення прикладів художніх засобів; виховувати в собі вміння бачити красу навколо, цінувати доброту, дружбу.
А проведуть нас казковими дорогами наші помічники-казкові персонажі: Жар-птиця, Підкова та буфетний Гном. Цей урок особливий навіть тим, що ви самі оціните свої знання та активність на уроці за допомогою карток успіху.
Протягом уроку ми будемо розмірковувати …
* Проблемне питання: чи можуть дружба, доброта, краса чи щастя врятувати сучасний світ від зла? Слайд № 3 – проблемне питання.
ІV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.
Життя і творчість І. Жиленко (матеріал для вчителя)
ІРИНА ВОЛОДИМИРІВНА ЖИЛЕНКО.
Слайд № 4 – портрет, епіграфи.
(народилась у 1941 році)
Яка вона, Ірина Жиленко? Невисока на зріст, з очима веселими й печальними водночас, здивована дівчинка і зріла мудра жінка в одній іпостасі, зі школярською стрижкою, в якій — навіщо? звідки? чому? — проблискує сивина... А це — емоційна та іронічна, усміхнена і печальна, зневірена й довірлива, безтурботна і саркастична, наївна і прозірлива, проста і парадоксальна, і оптимістична, яка сама Поезія — такою знають її люди.
Народилась Ірина Володимирівна в Києві. Дитячі роки дівчинки припали на грізний воєнний і післявоєнний час, коли довелося і вчитися, і працювати одночасно. Закінчила вечірню школу робітничої молоді, потім — філологічний факультет Київського університету. Працювала вихователькою у дитячому садку, згодом — у редакціях газет і журналів.
Перші книжки Ірини Жиленко — «Автопортрет у червоному», «Вікно у саду», «Останній вуличний шарманщик» та інші.
Писати для дітей, вважає письменниця, — велика честь, бо для неї дитина — це чудо, а дитинство — святкова казка.
Перша книжка для малят «Достигають колосочки» з’явилася в 1964 році. Для молодших школярів поетеса випустила книжку «Вуличка мого дитинства».
Чим цікаві поезії Ірини Жиленко? Багатьма речами. Наприклад, Ірину Жиленко вважають найбагатшою на кольори поетесою. Навіть підраховано, що в її збірках (за винятком вибраного, де вміщені вірші з інших збірок) назви кольорів вжито 1059 разів. А ще поетеса дуже любить рослини, особливо квіти, і щедро описує їх у своїх віршах (можливо, тому що виросла на вулиці, однією з назв якої є Ботанічна?). На честь фіалок (своїх улюблених квітів) вона навіть створила літературний жанр — «фіалки-вірші».
І ще один штрих. Кажуть, що за творами І. Жиленко можна вивчати побут киян: дізнатися, де який магазин чи базар, куди яка вулиця повертає («І вулиця Микільсько — Ботанічна покотить вниз затрав’янілий брук...»), де розташований потрібний парк (немов у довідковому бюро).
Вдома ви опрацювали біографію Ірини Жиленко, і зараз ми узагальнимо ваші знання про цю письменницю. Уявімо, що творчий шлях Ірини Жиленко – це фіалка з п’ятьма пелюстками. Як би ви назвали кожну з цих пелюсток? Ким у житті є поетеса? (Поетеса, вихователь, журналіст, казкар, природолюб)
Фіалкування «Жиленко». Слайд № 5 – «Фіалкування».
Чи здогадались ви, чому це завдання ми пов'язали саме з фіалкою?
Сьогодні на нашому уроці буде працювати експертна група, що визначатиме в процесі обговорення кожної поезії головну думку вірша.
* Бесіда на основі картини Петра Холодного «Казка про дівчинку і паву». Слайд № 6 – репродукція картини Петра Холодного.
Що зображено на картині?
Які стосунки між дівчинкою і жар-птицею?
«Жар-птиця».
Прочитайте вірш та дайте відповіді на запитання:
Де і в яких умовах жила жар-птиця?
Чому птаха покинула чарівницю?
Виразне читання поезії.
Обговорення змісту поезії за питаннями:
Де і в яких умовах жила жар-птиця?
Чому птаха покинула чарівницю?
Як сприйняли люди появу жар-птиці?
Чим пояснити поведінку ґави? Як вона себе називає?
Чому «скрекотняву» ґаву поетеса називає лютою?
Через що у людей «посмутніли лиця»?
Що трапилось із жар-птицею? Як про це зазначено у творі?
А що необхідно робити для запобігання хвороби у зимову пору року?
Чому, на ваш погляд, люди не байдужі до того, що трапилося з жар-птицею?
А як ви ставитеся до птахів у зимовий період? Для чого ми повинні їм допомагати?
Як пояснити народну мудрість: «Не лови гав»?
Порівняльна характеристика героїв твору. Виписати в зошити художні засоби, якими автор описує жар-птицю й гаву Слайд № 7 – жар-птиця і ґава. Жар-птиця: «золота», «очі-намистинки», «чудесна», «непристойно яскрава», «нескромна птиця», «птаха екзотична, південна, до снігів незвична», чита «Барвінок» і «Мурзилку», «клює родзинки», «п’є молоко»;
Ґава: «трьохсотлітня», «старезна, без ока, ...кульгава», у неї «люта стрекотнява», заздрісна, підступна, називає себе Павою.
Що передає автор через зовнішність персонажа?
Давайте дослідимо художні особливості твору (учні підносять руку та називають наявні у творі засоби):
епітети: «золота, чудесна жар-птиця», «жар-птиця непристойно яскрава», «люта скрекотнява», «нескромна птиця», «лиха ґава»;
порівняння: «очі-намистинки»;
метафори: «яснішали лиця», «освітилась казково столиця», «лиця посмутніли», «жар-птиця простудилася», «птаха чита», «справа пішла».
риторичні оклики:
«Як хороше жити під сонцем жар-птиці!»,
«Вона яскра-яскра-яскрава-а-ва!»,
«Ганьба!»,
«Таку нескромну птицю тримать годиться тільки в клітці!», «О, не сумуйте!»,
«...на новорічну радість нам!».
повтори: «яскра..., яскрава …»
риторичні запитання:
«Її нема, бо-розумієте?».
А тепер дізнаймося висновок експертів - основну думку вірша (один учень озвучує): у світі завжди протиставляється добро (жар-птиця) і зло (ґава), відбувається боротьба між цими силами, але всупереч усьому перемагає світле, радісне і щасливе; жар-птиця чимось схожа на Анну з твору Ліни Костенко «Кольорові миші». Вони обидві не боялися бути яскравими, а не сірими, як Аннин сусід або ґава, обоє приносять людям радість.
Діти, чим вам сподобався вірш «Жар-птиця». Ви б хотіли дружити з нею? Чому? Що б дала вам така дружба?
То чи можуть дружба, доброта, краса чи щастя врятувати сучасний світ від зла?
V. Домашнє завдання.
Обов’язкове: Написати монолог-звернення жар-птиці до сучасних дітей.
А ми продовжуємо знайомитися з іншими творами Ірини Жиленко.
Для цього пригадайте, якого кольору зима? Білий малюнок. Слайд № 8 – пейзаж зими у білому кольорі.
Прочитайте вірш «Підкова» і скажіть, якою бачить зиму Ірина Жиленко?
* Виразне читання твору. Малювання кольорового малюнка. Слайд № 9, 10, 11 – білий малюнок наповнюється кольорами..
* Опрацювання змісту твору за питаннями:
Якою у творі ми побачили підкову? (Золота, схожа на місяць, «серпиком лежала»)
Яке враження справила підкова на оточуючих?
З яким проханням звернулася лірична героїня твору до підкови? («Щоб все мені збулося!»)
Чому діти вірили у чарівність підкови?
Як у творі уявне пов’язано з реальним?
Що свідчить про бажання дівчини повернути підкову Діду Морозу?
Чи здійснюються бажання, які вами загадуються у Новий рік? За що ми любимо це свято?
А що необхідно зробити для обов’язкового здійснення наших мрій?
Чим ця поезія пов’язана з попередньою?
Психологічний портрет героїні твору.
Діти, якою ви уявляєте героїню цього твору? Якими якостями вона наділена? (лірична героїня вірить у силу чарівних речей, фантазерка, мрійниця, порядна, відповідальна).
Сенкан «Підкова».
Приклад
Підкова
Золота, потрібна
Сяє, губиться, допомагає
Приносить добрим людям радість
Щастя
Експерти: основна думка: кожна дитина мріє про здійснення власних бажань,вірить у Діда Мороза і щасливу підкову.
Кожна дитина має цінувати тепло й затишок дому, а хто ж цей дім оберігає?
«Гном у буфеті».
Рідний дім — це фортеця людини, її оберіг. Добре, коли в цьому домі затишно, привітно, коли чекають рідні, найдорожчі люди. Здається, що якийсь добрий гном чи домовичок оберігають лад і спокій у домі. А може, це старий буфет, прабабусина шафа чи ще щось із старих меблів? Вони бачили багато, пам'ятають увесь рід, що тут жив, і бережуть цю пам'ять. Фантастична й зворушлива картина, яку змалювала письменниця, містить у собі глибокий смисл: тільки любов до людей, пошана до старшого покоління можуть допомогти жити в мирі та злагоді.
Виразне читання твору вчителем.
Гра “Заповни анкету”. Характеристика образу гнома за орієнтовним планом. Слайд № 12 – гном у буфеті з питаннями анкети.
Хто він?
Давній мешканець людського будинку. «Добрий знайомий».
Ім’я.
«Буфетний гном».
Вік.
Старенький. «… століття, і друге, і третє».
Зовнішність.
«Багріє його ковпачок». Франт.
Обов’язки гнома.
VІ. Закріплення вивченого матеріалу. Слайд № 13 - гра «Хто швидше?»
Загальна самооцінка - ____ балів. Оцінка вчителя - ____ балів.